Goedemorgen! Dit zijn de belangrijkste dingen die je vandaag moet weten.
1. AkzoNobel verkoopt zijn chemietak voor 10 miljard euro
En verkocht! Verfreus AkzoNobel slijt zijn speciaalchemietak aan de Amerikaanse investeerder Carlyle en het Singaporese investeringsfonds GIC. De verkoop moet voor het einde van dit jaar afgerond zijn. De prijs bedraagt 10 miljard euro, iets meer dan analisten van KBC Securities hadden verwacht.
De vraag is nu wat AkzoNobel met die grote zak met geld gaat doen. Als het concern de 10 miljard euro op de bank laat staan, blijft het kwetsbaar voor een overname. Het is zaak om gerichte overnames te doen om de eigen positie als verfmaker te verstevigen. Kom maar op, PPG!
2. De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un is naar verluidt op bezoek in China
Uit filmpjes die rondgaan op sociale media in China en volgens bronnen van Bloomberg is Kim Jong-un in Beijing. Het zou voor het eerst zijn dat Kim een buitenlandse reis onderneemt sinds hij in 2011 aantrad als leider van Noord-Korea. Zijn bezoek zou bedoeld zijn om de moeizaam geworden relatie met de traditionele bondgenoot China te verbeteren.
Whoever has arrived in Beijinggot quite a motorcade: pic.twitter.com/qL1Q55Hnma
— Stephen McDonell (@StephenMcDonell) March 26, 2018
Het bezoek aan China komt een maand voor de topontmoeting tussen Kim Jong-un en zijn Zuid-Koreaanse collega Moon Jae-in, in april. Een maand later ontmoet de Noord-Koreaanse leider mogelijk de Amerikaanse president Donald Trump.
3. Vele miljoenen voor de Amsterdamse startup Speakap
Speakap krijgt miljoenen om te groeien in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het exacte bedrag is niet bekendgemaakt; het bedrijf spreekt in het persbericht van “significante financiering” van het fonds Connected Capital, aangevuld met een innovatielening ABN Amro.
Via de communicatie-app van Speakap kunnen werknemers van een bedrijf brainstormen, overleggen en bestanden delen. De startup is in 2011 opgericht en heeft inmiddels ruim 300 klanten in 27 landen.
4. Shell denkt dat klimaatdoelen haalbaar zijn in ‘slechts’ 50 jaar
Het wordt even aanpoten, maar olie- en gasgigant Shell stelt in een nieuwe langetermijnanalyse dat de klimaatdoelen van het Akkoord van Parijs niet onhaalbaar zijn. Als iedereen meedoet – overheden, bedrijven – en het technologisch meezit dan kan de opwarming van de aarde in 2070 beperkt blijven tot 2 graden Celsius. Shell vindt dat rap voor de transformatie van het mondiale energiesysteem.
Onderstaande infographic laat zien dat in het ‘Sky-scenario’ olie nog goed is voor 10 procent van de mondiale energievoorziening tegen een huidig aandeel van 32 procent. Zonne-energie wordt wereldwijd nummer 1.
5. Amerikaanse toezichthouder kondigt onderzoek aan naar Facebook
Het hing al in de lucht, maar na de officiële aankondiging van de Federal Trade Commission dat het onderzoek gaat doen naar Facebook zorgde toch weer even voor een nieuwe opdoffer op de beurs voor het bedrijf van Mark Zuckerberg.
De toezichthouder wil weten of het technologiebedrijf privacyrichtlijnen heeft geschonden toen Cambridge Analytica gebruiksgegevens bemachtigde en daarmee Amerikaanse kiezers probeerde te beïnvloeden.
De koers van Facebook daalde met 5 procent na de aankondiging van de FTC, maar aan het eind van de handelsdag op Wall Street had het aandeel zich weer volledig hersteld en sloot het 0,4 procent hoger.
6. Witte Huis ontkent alle beschuldigingen van pornoactrice Stormy Daniels
Donald Trump gelooft niet dat pornoactrice Stormy Daniels is bedreigd om haar zover te krijgen dat ze hem met rust zou laten. Dat stelt het Witte Huis als reactie op het interview dat Daniels zondag gaf aan CBS.
Daniels zegt in 2016 een geheimhoudingsverklaring te hebben getekend over een seksuele ontmoeting die ze tien jaar eerder zou hebben gehad met Trump. En volgens haar waren zij en haar dochtertje in 2011 al eens bedreigd op een parkeerterrein in Las Vegas met als doel Trump met rust te laten. Het Witte Huis ontkent net als Trump eerder al deed dat de president überhaupt een affaire heeft gehad met Daniels.
Stormy Daniels zit intussen zelf ook niet stil. Ze heeft de advocaat van Trump aangeklaagd voor laster, omdat hij haar afschildert als leugenaar.
7. Vraag om een specialist als je de BelastingTelefoon belt
Medewerkers van de BelastingTelefoon weten niet altijd waar ze het over hebben. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek met ‘mysteryshoppers’.
De gemiddelde score op reeksen van 5 vragen was ‘minder dan de helft goed’. Als de mysteryshoppers van de Consumentenbond werden doorverbonden met een specialist waren de antwoorden vaak een stuk beter. De Belastingdienst is bezig met plannen om meer specialisten in te zetten bij de BelastingTelefoon als er complexe vragen komen.
8. Baas Universiteit Utrecht: te veel studenten die eigenlijk naar HBO moeten
Vertrekken met een uitsmijter. Dat doet de scheidend rector magnificus van de Universiteit Utrecht. Volgens Bert van der Zwaan horen veel universitaire studenten eigenlijk op het HBO thuis, zegt hij tegen Trouw.
Universiteiten moeten studenten eerder kunnen wegsturen. “We kunnen statistisch inmiddels heel precies voorspellen hoeveel kans studenten hebben om een master te halen, op basis van de cijfers op de middelbare school voor Engels en wiskunde en het eerste tentamen dat ze hier halen.”
Studentenorganisaties vinden dat Van der Zwaan doorschiet. “Wil je alleen topstudenten binnenhalen, of wil je ook studenten die nu een zes hebben maar met de juiste begeleiding achten halen? Volgens mij is dat laatste veel belangrijker voor de samenleving”, stelt voorzitter Rhea van der Dong van het Interstedelijk Studenten Overleg.
9. Is deze reclame van Heineken racistisch?
Ophef in de VS om een reclame van Heineken. Onder meer de Amerikaanse artiest Chance the Rapper beschuldigt de bierbrouwer van racisme.
Heineken heeft een spotje gemaakt voor hun Light-bier met een opvallende slogan: ‘Sometimes lighter is better.’ In het filmpje wil een witte vrouw een glas wijn drinken. De barman ziet dat en schuift snel een Heineken Light haar kant op. Het biertje passeert meerdere mensen met een donkere huidskleur, voordat het naast haar wijnglas tot stilstand komt.
Heineken geeft in een reactie toe dat ze de plank mis hebben geslagen. Bekijk de reclamespot hieronder. Vind jij het racistisch?
Watch this Heineken commercial where a fair-skinned bartender slides a beer past 3 dark-skinned Black folks (2 women 1 man) to a racially ambiguous fair-skinned woman, and when the drink reaches its desired destination, the words “sometimes ligher is better” pops up on the screen pic.twitter.com/ExIuqN6wOi
— LEFT🏴 (@LeftSentThis) 26 maart 2018
Nieuws inhalen? Lees dan de belangrijkste punten van gisteren terug »
Dit zijn de best gelezen artikelen op Business Insider van maandag:
- Mark Rutte heeft vrijwel altijd dezelfde outfit aan – daar is wel een reden voor te bedenken
- In de bitcoin-blockchain wemelt het van de links naar kinderporno – en kon een verbod weleens dichterbij brengen
- ‘Nationale-Nederlanden geeft niet thuis als de hypotheekrente eigenlijk lager kan – consumenten betalen mogelijk duizenden euro’s te veel’